dilluns, 8 de febrer del 2010

La fi dels llibres

Sempre em passa. Quan estic arribant al final d'un llibre devore les pàgines amb una ànsia impressionant; encara més si el llibre és llarg i m’ha costat de llegir (sis mesos rere La Mano de Fátima...). Tinc ganes d’esbrinar com acabarà la història i de poder començar-ne una de nova. Però, en canvi, quan l’acabe no el vull soltar: ja el sent part de mi, he fet la història meua, i per retenir-lo més temps amb mi llig l’epíleg, la nota de l’autor o fins i tot repasse el pròleg.

Això m’acaba de passar amb La Mano de Fátima, de Ildefonso Falcones, que vaig començar amb ganes a finals de l’estiu. El rellotge del menjador acaba de tocar les onze. És de nit i només el tic-tac de les agulles i el soroll llunyà de la televisió trenca el silenci nocturn que regna a cals avis. Aprofitant la fi dels exàmens he vingut a passar-hi uns dies; una vegada estic ací pense que em serveix per retrobar-me amb totes les hores d’infantesa viscudes a esta casa i amb el passat: el meu, el dels avis i el de la mama. Cada record i cada història que m’han contat d’anys enrere prenen forma i sentit a aquests carrers i a les cares retrobades. Aquesta vesprada he decidit fer un volt i conéixer bé el poble, del qual només coneixia la meitat en què cau la casa dels meus avis. Amb el llibre sota el braç, he recorregut alguns carrers i parcs fins que el sol s’ha amagat i el fred m’ha fet tornar a casa, on m’esperava un ambient familiar poc assolible últimament. Del poble, cal dir que no és res de l’altre món.

Ara, asseguda al balancí de l’àvia, al costat de l’estufa de llenya, i amb res més que un llibre, un llapis i un paper, rumie. El tic-tac del rellotge continua sonant segon rere segon, incessable; la televisió continua murmurejant llunyana i sense espectadors, doncs per la finestra que dóna al saló puc veure l’avi roncar; encara més llunyà puc endevinar el soroll de la música clàssica que sona a la ràdio que l’àvia té al capçal del llit; i un poc més enllà, a l’altra habitació, la respiració pausada i descansada del meu cosinet que m’espera dormint. No trigaré massa a gitar-me, no vull destorbar-lo.

Guaite el que abasta la meua vista de fit a fit. Quins records d’aquesta casa!Quantes vesprades d’estiu amb l’Oriol corrent amunt i avall, fugint de l’Estuc, inventant històries, pintant llibres, les dinades familiars, les fotos d’anys i anys enrere... El soroll brusc del rentavaixelles acaba de trencar l’harmonia que hi regnava. Tal vegada és per recordar-me que es fa tard i he d’anar a dormir. Mire el llibre, que ara em fa serveix de taula, i pense en el que m’ha costat de llegir. Fins i tot vaig pensar de deixar-lo, però no podia suportar no saber com acabava la història. Ara sé que vaig fer bé de seguir llegint: m’ha agradat. Té un transfons profund, tot i que el final siga previsible. Demà n’encetaré un altre que serà durant un temps el meu còmplice i company de viatges: Dones, d’Isabel-Clara Simó. I sé que quan arribe al final tindré la mateixa sensació de plenitud que ara i les mateixes ganes d’escriure. Què li farem, sempre em passa.



















6 comentaris:

  1. "Què li farem?" doncs res: és normal que als bons lectors l'acabament d'una bona obra ens sàpiga igual que la fi d'un viatge inoblidable...(sí, em considere un bon lector, almenys perquè la meua carrera obliga a ser-ho).

    Un consell de bon lector: rellegeix els llibres que t'han fascinat(encara que hagen de passar anys per fer-ho), perquè el temps i el lloc en els quals els llegim canvien i nosaltres també, i això ens permet assaborir la mateixa lectura d'una altra manera.

    Per cert, ja em deixaràs la novel·la de Falcones... no?

    ResponElimina
  2. Ho has passat be? jejeje el tic tac del rellotge de la cuina... Laieta eixe rellotge ja el tenien en Cornella!!! estic parlant de fa 23 anys! jaajaj. realment Llinars del valles es un poble prou lleig.. pero tambe forma part de mi.

    ResponElimina
  3. Sí que ha tingut aventures eixe llibre sí. Em feia gràcia sentir-te dient que el bolso et pesava tant! Normal, allò era un animalot!Un dia te´l vas oblidar al cotxe i tot!

    A ma mare li´l van regalar fa poc. A vore si me´l llig enguany (calia llegir-se abans L´església del mar?). Bo espere que en comences d´altres. ;-)

    Ja ens contaràs més detalls de Llinars!

    Salut i lectura!

    ResponElimina
  4. Jejeje. Sí, sempre anava amb el llibre amunt i avall...i el bolso carregat! Un dia vaig anar al concert de sva-ters amb l'agenda i l'estoig dins del bolso!!

    No cal llegir-se l'Església del mar abans, però te la recomane. De fet, te la recomane més que La Mano de Fátima. A mi em va agradar més.

    Salut!

    ResponElimina
  5. Quina escena més bonica: seure en la gronxadora a la voreta de la llar amb un llibre a les mans... No té preu... per a tota la resta... Mastercard!

    A veure si me'l llig jo també aquest.

    XD

    ResponElimina