diumenge, 25 d’abril del 2010

La València anònima i turística

Com dos cossos moribunds ens movem per la ciutat en busca de no sabem què. Es presenta un matí tranquil, de diumenge, i amb el cel descobert. El café, amarg; les paraules, curtes. Caminant cap al que per a mi és “avall” i per a la resta del món és “el sud”, observem coses tan insignificants com els rètols de les tendes i deliberem sobre aspectes tan poc transcendentals com l’origen del nom de les parades del tramvia. Nosaltres i les nostres lletres: no les podem deixar de banda mai. En la llunyania guaitem les Torres de Serrans, l’antiga entrada a la capital. Si creuem el pont ens presentarem enfront d’elles de seguida, i si pugem les escales podem observar València com ho fan els ocells i com ho feien els guardians de la ciutat. Seguim, i arribem a la Plaça de Manises, des d’on escoltem el soroll de la dolçaina i el tabalet que ens recorda que hui és 25 d’abril, alhora que ens rememora que aquest és el motiu principal de la ressaca que tenim: la commemoració de la batalla d’Almansa. Per aquell parquet amagat arribem a la plaça de la Verge, on les ballaores dansen, els músics toquen i la gent s’aglomera per tot arreu. Uns metres més endavant podem gaudir d’una altra part de la nostra cultura (sí, per molt que no ens agrade): la missa a la catedral. L’escoltem, perquè tot i que no hi creguem, és interessant. Després, pel carreró estret que fita amb la catedral, arribem a l’altra plaça, la de la Reina, on l’aglomeració de gent és encara major i angoixosa. Carrer de la Pau, Palau del Marqués de Dos Aigües, passos sense rumb, Parterre. Descans, silenci, més deliberacions i carrer Colón. Ajuntament, més aglomeracions, semàfors; Plaça de Bous i Estació del Nord. Plaça de Sant Agustí, Muvim i el Parc de la Cultura que no arriba.


Me n’adone que ja controle la ciutat. Puc deambular per ella sense rumb i finalment trobar-me, després de perdre’m a propòsit. M’agrada València i m’agrada eixa sensació de saber on estàs però poder sentir-te perdut i desconegut. I en dies com hui, m’agrada l’anonimat de les ciutats. Que semblem dos hippies estrangers tirats pel carrer? Potser. Fins i tot potser ho som en eixos moments. I a mi m’agrada poder ser qualsevol cosa sense que m’importe ni a mi ni a ningú. Demà, si vols, seré formal. Ningú a la gran ciutat no recordarà el meu avui.

6 comentaris:

  1. Sí, a mi també m'agrada València. Però no em pot agradar eixa sensació de saber on estic i sentir-me perdut i desconegut perquè jo, a València, rarament puc saber on estic. L'hauré de visitar més sovint per poder compartir aquesta sensació.

    No m'agraden els diumenges. Ara bé, he de reconéixer que un diumenge dedicat a passejar i compartir impressions i coneixements culturals en bona companyia pot convertir-se en un dia inoblidable. ;)

    ResponElimina
  2. La de voltes similars que li he pegat a la ciutat...

    A mí, el que més m'agrada, es endinsarme al casc antic, per els carrerons estrets i, com tu ben dius, perdrem savent on estic. Mai no saps que hi haurà al girar el següent racó, encara que sàpigues qué hi haurà al final del recorregut. València, qué et passa València...

    ResponElimina
  3. Jo que porte una setmaneta a Palma, cada vegada que isc per la porta de casa experimente eixa sensació, i m´encanta. Eixa sensació de sentir-te perdut, mirant els noms dels carrer, que es converteix en un acte incoherent i innecessari per què no tens ni un planol d´aquella zona en la que et trobes. Però de cop i repent sempre gires una cantonada i et trobes aquella rotonda que et resulta familiar o aquella tenda que te s´ha quedat clavada a la retina.
    Eixa sensació de retrobar-se és el que et dona ganes de tornar-te a perdre i confondret entre la gent com si fores un més d´ells i a la vegada com si no existires per ells.

    ResponElimina
  4. el anonimat de la ciutat pot ser encisador.....m`agrada molt lletgir les teves sensacions.Un petonet

    ResponElimina
  5. M'ha agradat molt, està molt ben escrit! Jo semrpe he sigut més de poble, però la veritat és que també ha de ser emocionant això de l'anonimat.

    Crec que a mi em costarà més saber on estic l'any que ve; el meu sentit de l'orientació és prou escàs.

    Salutacions conferencianta!

    ResponElimina
  6. Gràcies Clara. Jo també sóc més de poble, però ja voràs com València t'agrada molt i de seguida li agafes gustet a passejar pels seus carrers: és una ciutat amb encant. I pel sentit de l'orientació no et preocupes: tots ens hem de perdre alguna vegada per a trobar-nos després.

    Salut!

    ResponElimina